16. jan. 2007

Det viktigste i Ingolv Austads artikkel ”Lese for å lære”

Lesing er en av de fem grunnelementene som er integrert i alle fagene (jmf. L06). Uansett hvilket fag som er aktuelt er man avhengig av å kunne lese. I denne artikkelen er det ikke lett å plukke ut bare ett element som er viktigst, men sentralt er det at man ikke skal overlate barnas leseopplæring til tilfeldigheter. De trenger ikke bare å lære den tekniske lesingen, hvordan, men også hvorfor! For å være en funksjonell leser må man også være i stand til å forstå innholdet i tekstene man leser. Det er viktig at elevene lærer seg gode lesestrategier. De må lære seg hvordan man varierer lesingen etter både formål, sjanger og kontekst. Å være metakognitiv handler om at man leser på en aktiv og bevisst måte.

Elevene må også vite målene med lesingen. Mål i læreplaner og fagplaner er tross alt til for dem, og det er ikke lett å strekke seg mot noe uten å vite hva! Hvordan de lærer dette er det delte meninger om. Jeg skal være forsiktig med å påberope meg en fasit her, men jeg vil understreke at noe av det som er av aller størst betydning, er at de får være med å ta ansvar for egen læring. Et bevisst ansvar, ikke at de hele tiden blir fortalt hva som skal gjøres og lignende. Ansvaret må følgelig ”overføres” gradvis.

Bevisstgjøring er et stikkord i hele prosessen. Bevissthet om hvilke lesestrategier som velges, og hvorfor. Bevissthet om hvilke de har å velge i, og hvordan og i hvilke sammenhenger de skal brukes. Bevissthet om at ulike tekster har ulike premisser. Alt dette for å kunne ta ansvar for egen læring, både på skolen og i egen voksenfremtid.

2 kommentarer:

Marit sa...

Takk for besøk i bloggen min. jeg tok også lærerskolen på Notodden. men jeg ble der i 4 år :) trivdes veldig bra. Det er spennende med skole. Etter utdanningen havnet jeg på undomstrinnet og trives veldig godt der.

Ønsker deg en fortsatt super sommer.

Marit sa...

Heisann takk for besøk i bloggen min :)

jeg tok utdanningen på notodden jeg også, men i motsetning til deg ble jeg der alle 4 årene :)Etter utdanningen flyttet jeg hjem og begynte å jobbe på u-trinnet. trives fremdeles veldig godt :)

Mange elever lærer seg underlige strategier for å ikke avsløre seg selv. En av de andre viktige oppgavene du har er å tro på at de duger og stille akkurat passe krav til dem :) tenk om noen hadde en trylleformel for å dra frem den indre motivasjonen :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...