Lesing er en av de fem grunnelementene som er integrert i alle fagene (jmf. L06). Uansett hvilket fag som er aktuelt er man avhengig av å kunne lese. I denne artikkelen er det ikke lett å plukke ut bare ett element som er viktigst, men sentralt er det at man ikke skal overlate barnas leseopplæring til tilfeldigheter. De trenger ikke bare å lære den tekniske lesingen, hvordan, men også hvorfor! For å være en funksjonell leser må man også være i stand til å forstå innholdet i tekstene man leser. Det er viktig at elevene lærer seg gode lesestrategier. De må lære seg hvordan man varierer lesingen etter både formål, sjanger og kontekst. Å være metakognitiv handler om at man leser på en aktiv og bevisst måte.
Elevene må også vite målene med lesingen. Mål i læreplaner og fagplaner er tross alt til for dem, og det er ikke lett å strekke seg mot noe uten å vite hva! Hvordan de lærer dette er det delte meninger om. Jeg skal være forsiktig med å påberope meg en fasit her, men jeg vil understreke at noe av det som er av aller størst betydning, er at de får være med å ta ansvar for egen læring. Et bevisst ansvar, ikke at de hele tiden blir fortalt hva som skal gjøres og lignende. Ansvaret må følgelig ”overføres” gradvis.
Bevisstgjøring er et stikkord i hele prosessen. Bevissthet om hvilke lesestrategier som velges, og hvorfor. Bevissthet om hvilke de har å velge i, og hvordan og i hvilke sammenhenger de skal brukes. Bevissthet om at ulike tekster har ulike premisser. Alt dette for å kunne ta ansvar for egen læring, både på skolen og i egen voksenfremtid.
2 kommentarer:
Takk for besøk i bloggen min. jeg tok også lærerskolen på Notodden. men jeg ble der i 4 år :) trivdes veldig bra. Det er spennende med skole. Etter utdanningen havnet jeg på undomstrinnet og trives veldig godt der.
Ønsker deg en fortsatt super sommer.
Heisann takk for besøk i bloggen min :)
jeg tok utdanningen på notodden jeg også, men i motsetning til deg ble jeg der alle 4 årene :)Etter utdanningen flyttet jeg hjem og begynte å jobbe på u-trinnet. trives fremdeles veldig godt :)
Mange elever lærer seg underlige strategier for å ikke avsløre seg selv. En av de andre viktige oppgavene du har er å tro på at de duger og stille akkurat passe krav til dem :) tenk om noen hadde en trylleformel for å dra frem den indre motivasjonen :)
Legg inn en kommentar